Menu
Debata
04 grudnia 2025r. IZ
Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole odbyła się debata poświęcona przeciwdziałaniu hejtowi. Celem dyskusji było zwiększenie świadomości uczniów oraz wypracowanie szkolnego planu działania w zapobieganiu mowie nienawiści. W spotkaniu wzięli udział: przedstawiciele uczniów z klas 4-8, psycholog, pedagog, dyrektor szkoły i opiekunki SU.
Debata rozpoczęła się od wypowiedzi uczniów, którzy nakreślili problem hejtu – jego definicję, przyczyny, nazwali emocje towarzyszące osobie dotkniętej hejtem i hejterowi, udowodnili, że media społecznościowe ułatwiają hejtowanie. Rozważano czy warto odpowiadać hejterowi i jak reagować na przykre komentarze. Wszyscy uczestnicy byli zgodni, że należy reagować i pomóc osobie hejtowanej, wskazywali, gdzie należy szukać tej pomocy. Następnie głos zabrali nauczyciele i specjaliści. W swoich wypowiedziach odnieśli się do poruszonych przez młodzież zagadnień. Uczniowie dowiedzieli się również o prawnych konsekwencjach hejtu. Dużo uwagi poświęcono roli świadka agresji słownej oraz odpowiedzialności za własne słowa i czyny. Zachęcano uczniów do otwartości i zgłaszania niepokojących sytuacji.
Uczniowie poważnie potraktowali omawiane problemy. Wykazali się wrażliwością i chęcią tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla każdego człowieka. Uczestnicy debaty uświadomili sobie, że aby przeciwdziałać hejtowi konieczna jest współpraca całej społeczności szkolnej oraz działania oparte na empatii i życzliwości. Debata zakończyła się sformułowaniem i zapisaniem wniosków.
Przedsięwzięcie zostało w całości przygotowane i zrealizowane przez Samorząd Uczniowski, a debatę poprowadził Franciszek Urbański.

